Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Lisa & Johan - 7 oktober 2014 17:18

Igår började vi åka Highway 1. Med start i Santa Barbara, där vi sov en natt. Riktigt fint ställe. Efter en dag i bilen och många stopp efter vägen. Stannade vi i Carmel och sov. Det är så himla vackert, så mäktig natur.

Internet är inte så bra här. Men det kommer ett inlägg senare med massor av fina bilder!!
Nu åker vi vidare mot San fransisco och Napa valley!

Av Lisa & Johan - 4 oktober 2014 17:42

Igår packade vi bilen och åkte på utflykt. Första stoppet blev Hoover Dam. Det tog ca en timme att åka dit, pga av lite felåkning av oss:) Hoover Dam är en  dammbyggnad över Coloradofloden mellan Usa-delstaterna Nevada och Arizona. Dammen börjades bygga år 1931 och blev klar 1935. Den va rikitgt mäktig att se!

Dags att åka vidare mot Grand Canyon. Det blev en lång resa, pga av vägarbeten så vi stod still ett tag i bilkö. Men väl där så va det helt klart värt alla timmarna i bilen.

Grand Canyon är med i Unescos lista över världsarv sedan 1979 och det är Coloradofloden som har grävt sig ner i berggrunden under en lång tid och bildat världens största Canyon. Den är ca 446 km lång och 0,4 - 24 km bred och upp till 1,6 km djup.

Det va riktigt häftiga vyer! Vi gick runt och kollade ett tag och fotade massor. Så mäktigt!!

Nöjda och väldigt trött efter gårdagen så blir det en pooldag idag och sen mot kvällen blir det att göra Las Vegas för sista gången för imorgon åker vi vidare!

Av Lisa & Johan - 3 oktober 2014 01:53

Efter ca 27 h resande kom vi äntligen fram till Las Vegas. Allt gick bra, flygen var i tid, vi fick väskorna och hyrbilen stod och väntade på oss!
Idag tog vi sovmorgon, rätt mosiga efter resan. Efter en promenad och en rejäl amerikansk frukost så konstaterade vi att Las Vegas lever nog upp lite mer till kväll!? Eftersom solen är framme och väldigt varm valde vi att hänga vid poolen på hotellet. En riktigt skön eftermiddag har vi haft. Nu ska vi försöka snygga till oss för att lite senare kolla in Las Vegas!

Av Lisa & Johan - 30 september 2014 17:25

Dagen med stort D är snart här! Imorgon åker vi mot USA och västkusten. ??
Just nu sitter vi i bilen på väg till Uppsala där vi ska sova hos Evelinas bror, och sen tidigt imorgon kör han oss till Arlanda!!

Av Lisa & Johan - 24 juli 2013 12:22

Sitter just nu på flyget och blev lite rastlös så tänkte att jag kan skriva om våra dagar i Split. Vi kom till Split tidigt på förmiddagen i måndags. Vi checkade in på vårat hotell La Porta som låg ca 10 min från hamnen! Det finaste hotellet vi bott på under denna resa! Vi tog kartan och kollade in de sevärdheter som han på hotellet tyckte vi skulle se:) Vi började att kolla in fiskmarknaden sen gick vi upp till en utsiktsplats som hette Marjan. Det var riktigt fint att se Split från ovan!

Vi blev lite nockade av värmen, våra huvuden bultade rejält.. Så efter en god fika tog vi siesta en liten stund:)

Igår fanns bara ett alternativ, och det var stranden!! Vi hittade ett fint ställe som vi stannade på under hela dagen! Solbrända och nöjda shoppade vi lite på kvällen och åt sen jättegod mat på en mysig restaurang! Blev ett bra avslut på denna resa!!

Kroatien, vilket land!! Fin natur, härligt vatten, god mat och massa sol!! Vad mer kan man begära?:)

Av Lisa & Johan - 21 juli 2013 20:10

Ytterligare tre dagar har passerat av denna semester. Nu har vi varit på ön Brac! Vi kom hit i fredagskväll efter några timmar på färjan. Det gick tydligen inga båtar från Hvar direkt till Brac så vi fick först åka in till Split och sen åka tillbaka ut igen till Brac. Hvar och Brac ligger bredvid varandra, så pass nära att man kan tro att det ska gå båtar hela tiden över men så va det inte. Vi hade iaf turen att få skjuts till vårat boende:) Vi har bott i en lägenhet dessa dagar, kanonfint och relativt nära till stranden!! Fin utsikt har vi haft!

Vi bor på ett ställe som heter Bol och ligger på den södra delen av Brac. Här finns en berömd strand som heter Zlatni Rat. Vi var ju såklart tvugna att kolla in den stranden så där tillbringade vi några timmar igår! Riktigt varmt och gött:)

Även idag har vi varit på stranden, rätt skönt faktiskt att bara ta det lugnt!:) Så jag bjuder på några fler bilder från dagens strandhäng!

Här får man lov att bada med skor på för annars kan man få in taggar från sjöborrar i fötterna och det är tydligen inte så skönt.
Sista kvällen här i Brac, imorgon bitti tar vi buss över till andra sidan ön till Supetra och tar färja in till Split! Ska bli kul att se vad Split har att erbjuda;)

Ha de!!

Av Lisa & Johan - 19 juli 2013 11:38

Sen i tisdags har vi befunnit oss på Hvar. Det tog ca 50 min att åka hit från Vis med båt. Här har vi mest solat och badat, gått promenader och ätit gott! Jag visste att Henrik, en klasskompis sen högstadiet skulle vara här på ön. Redan vid lunch på tisdagen sprang vi på varandra:) Vi bestämde att vi skulle gå ut och äta på kvällen, det var himla kul att träffa Henrik och hans tjej Milja! Det finns så många mysiga restauranger i alla små gränder!!

Det finns en gammal borg här på ön som heter Fortica, vi tog oss en promenad upp dit och kollade in den fina utsikten över Hvar stad! Vi har inte utforskat denna ön så mkt, utan mest kollat in fina badplatser:) Men en promenad upp till Fortica var ett måste:)

Igår gick vi in till hamnen och fortsatte sen åt andra hållet och letade efter någon fin plats att bada på. Det är nästan bara sten och klippor här, vackert på sitt sätt:) Till slut kom vi fram till en vik med härligt vatten och solstolar!! Där stannade vi hela dagen, kändes som vi hade varmaste dagen igår:) Nu börjar våra kroppar att se lite bruna ut!!

Vi avslutade gårdagen med att äta på en restaurang som Henrik och Milja rekommenderat. Luna hette restaurangen och låg uppe på en terass, väldigt mysigt!! Maten var riktigt god!:)

Nöjda över dessa dagar sitter vi nu och väntar på båten som ska ta oss till Brac. Tyvärr går det inga båtar direkt till den ön härifrån så vi måste först in till Split och sen ta en ny båt ut till Brac.

Skepp o hoj!!:)

Av Lisa & Johan - 15 juli 2013 20:56

Tidigt i lördags morse flög vi till Split, där spenderade vi några timmar i väntan på att färjan ut till Vis skulle gå. Solen strålade på oss och det var riktigt varmt och skönt! Vi kollade runt lite i hamnområdet i Split, fanns ju en hel del riktigt fina båtar;)
Efter 2.5 h så kom vi fram till Vis, en liten ö med ca 7000 invånare. Vi möttes upp av Momir som vi hade bokat boende hos, en liten lägenhet som visade sig vara riktigt fräsch och låg väldigt nära hamnen!
När vi vaknade igår så regnade det lite med bara efter några timmar hade det dragit förbi. Vi hade då blivit lite rastlösa så vi bestämde oss för att hyra en vespa och åka runt ön! Vi fick en karta och sen gasade vi iväg:) Vi kollade in flera riktigt fina stränder och tog oss tid till att bada en stund:) Riktigt skönt i vattnet! Lunch åt vi på andra sidan ön i staden Komica. En fin liten hamnstad med massor av fina båtar!

[Bild]

Imorgon tar vi båten till ön Hvar. Blir kul att se en ny ö:)

Dovidenja!!

Här bloggar vi om våra resor och äventyr!